شناسهٔ خبر: 23006 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

اجرای ۸۵ مورد قلع و قمع بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی همدان

تخریب تغییر کاربری مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: امسال ۸۵ مورد از تغییر کاربری‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی و باغ های استان همدان قلع و قمع شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رحیم برقی ظهر پنج شنبه در جمع خبرنگاران از فعال شدن خط ۱۳۱ برای گزارش وضعیت تغییر کاربری اراضی و زمین خواری در استان همدان خبر داد و گفت: از آذرماه سال گذشته تا ابتدای خردادماه امسال ۳۲۴ تماس با این خط برقرار شده که از این تعداد اطلاعات ۱۲۷ مورد صحیح بوده و ۳۶ مورد نیز صحت نداشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴ خودرو با نشان و آرم ۱۳۱ در شهرستان‌های همدان، ملایر، کبودراهنگ و تویسرکان وجود دارد و تا پایان امسال به سایر شهرستان‌های استان همدان نیز حداقل یک خودرو برای پیگیری امور این خط واگذار می شود، گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده پس از گزارش مردمی با خط ۱۳۱ در خصوص تغییر کاربری، کارشناسان جهاد کشاورزی استان در محل حاضر شده و توقف عملیات را اعلام می‌کنند.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان همچنین با بیان اینکه اولویت امسال جهاد کشاورزی رفع تداخلات ارضی است، گفت: اختلاف در برخی مالکیت های کشاورزی بین مردم و سازمان منابع طبیعی ریشه ۵۰ ساله دارد.

مهر در ادامه نوشت: وی با بیان اینکه ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید وزارت کشاورزی موظف به رفع تداخلات است و در مدت دو سال باید پلاک های دارای تداخل را شناسایی کند، گفت: تاکنون ۴۸ پلاک دارای تداخل در استان همدان مشخص شده است.

برقی با بیان اینکه از ۴۸ پلاک شناسایی شده ۴ پلاک در وسعت ۱۰ هزار هکتار نقشه‌برداری شد، عنوان کرد: در روستای «عبدالرحیم» با ۳ هزار و ۳۵۹ هکتار پلاک در ۹۹۴ هکتار حق با مردم بود.

 مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه بیشتر اختلافات در حریم شهرهای همدان است، عنوان کرد: نقشه کاداستر در حال تهیه است و بعد از تهیه سند منابع طبیعی باید اسناد را اصلاح کند تا به نام مردم تغییر کند.

برقی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۵ حدود ۲۰ میلیارد تومان ردیف مالی در نظر گرفته شده است، گفت: امسال نقشه برداری ۴۳ پلاک دیگر در استان همدان آغاز خواهد شد.

اداره ثبت در مشخص کردن حدود پلاک‌ها مشکل دارد

وی با اشاره به اینکه اداره ثبت اسناد باید حدود روستا را به ما نشان دهد چراکه روستا با پلاک شناخته می شود، گفت: در حال حاضر اداره ثبت در مشخص کردن حدود پلاک‌ها مشکل دارد و تعیین حدود مشکل اساسی جهاد کشاورزی استان است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در خصوص اجرای کاداستر به ذکر پیشینه این اقدام پرداخت و با بیان اینکه تهیه کاداستر در بهمن‌ ماه سال ۹۳ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و کاداستر کشور باید طی پنج سال آماده شود، گفت: وزارت جهادکشاورزی برای کشاورزان این کار را انجام خواهد داد و اعتبار لازم نیز برای آن پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه تهیه کاداستر بسیار سخت، هزینه‌بر و نیاز به همکاری مردم دارد و به صورت هوایی، عکسبرداری ماهواره‌‌‌ای و زمینی و مستقیم انجام می‌شود، گفت: تهیه کاداستر باغات به دلیل آنکه در باغ ها امکان عکس ماهواره ای وجود ندارد باید به صورت زمینی و مستقیم انجام شود که در همین راستا پارسال برای اجرای ۲۳۰۰ هکتار از باغ های نهاوند قرارداد بسته شد که ۹۰ درصد کار انجام شده است.

برقی به اعتبارات اختصاص یافته به اجرای این طرح اشاره کرد و با بیان اینکه در سال گذشته و در فاز نخست یک میلیارد تومان اعتبار ملی برای ۱۰ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی و باغات استان اختصاص یافت ولی متأسفانه از اعتبارات ۳۰ درصدی استان تاکنون تخصیص اعتبار نداشته‌ایم، گفت: امسال تعهد سازمان امور اراضی برای استان ۱۰۰ هزار هکتار است که ۴ میلیارد تومان اعتبار ملی برای اجرای آن مشخص شده است.

۹۰۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان همدان وجود دارد

وی با بیان اینکه ۹۰۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان همدان وجود دارد که ۷۶ هزار هکتار آن باغ است، ادامه داد: امسال قراداد اجرای این ۷۶ هزار هکتار بسته می شود.

برقی به تخلفات و تغییر کاربری ها نیز اشاره کرد و با بیان اینکه علی رغم کمک رسانه ها متاسفانه عده ای همچنان قانون را رعایت نمی کنند، گفت: امسال ۸۵ مورد قلع و قمع صورت گرفته که ۱۰ مورد از آن دارای حکم قطعی و در ۷۵ مورد از اختیارات دادستان استفاده شده است.

 مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه اخیرا در منطقه تفریجان ۴۰ مورد و حیدره ۲۴ مورد از ساخت و سازهای غیرمجاز تخریب شد، گفت:  در محور مریانج به امامزاده کوه و آبشینه نیز ساخت‌ و سازهای غیر مجاز انجام شده که نسبت به تخریب آنها اقدام می شود.

نظر شما